Ivomal
Image default
Business

Effectieve klantcommunicatie

Het werven van nieuwe klanten in moeilijker dan het behouden van bestaande klanten. Een open deur, zou je kunnen zeggen. De inbound marketing strategie is sinds een aantal jaar een hype. Door de klantgegevens te analyseren kunnen de potentiële klanten op het juiste moment de juiste aanbieding te zien krijgen. Zeker niet onterecht dat er op deze manier te werk wordt gegaan, echter kost deze strategie gewoon veel tijd, geld en moeite. Soms wordt er voorbijgegaan aan het feit dat tevreden klanten minder snel over zullen stappen naar de concurrent. Sommige bedrijven richten zich teveel op het aantrekken van nieuwe klanten, terwijl het behouden van huidige klanten net zo belangrijk is.

Klantloyaliteit is een groot goed. Loyaliteit onder je klanten krijg je niet alleen door een goed product te leveren, hier is meer voor nodig. De klant moet zich echt verbonden voelen met het bedrijf. Dit gebeurt in eerste instantie door de klant te begrijpen en serieus te nemen. De klant wil eigenlijk het gevoel hebben dat het bedrijf hem persoonlijk kent en daarbij ook rekening houdt met zijn behoeftes. Hierom is het ook zo opmerkelijk dat sommige bedrijven hier weinig aandacht voor hebben. Verzekeraars, banken, telecomproviders en energiebedrijven verliezen jaarlijks honderden miljoenen euro’s door een matige klantcommunicatie.

In de communicatie met de klant is het van groot belang om de klant altijd te woord te staan. Dit blijkt ook het grootste probleem bij veel bedrijven. Wanneer een klant belt krijgt hij het antwoordapparaat of wordt hij eerst twintig minuten in de wacht gezet voordat hij een medewerker aan de lijn krijgt. Dit maakt een (ontevreden) klant niet loyaler. Bedrijven die zorgen voor een 100% bereikbaarheid hebben al veel loyalere klanten. Wanneer dit intern niet kan worden gerealiseerd, vanwege onderbezetting of iets dergelijks, kan het een optie zijn om een externe telefoonservice in te schakelen. Zo’n telefoondienst zorgt er dan voor dat alle telefoontjes netjes beantwoord worden. Een belangrijke eerste stap op de weg naar loyale klanten!

http://bizziphone.com