Dit jaar heeft Spotify aangegeven maandelijks 345 miljoen mensen te laten genieten van de muziek of podcasts via de applicatie. Ondanks deze prettige applicaties blijft de radio zijn waarde behouden.

Zodra er een alternatief van de radio gelanceerd wordt, waarbij de luisteraar zelf in handen heeft welke nummers en artiesten er worden afgespeeld, zul je denken dat de radio verleden tijd is. Tevergeefs. Uit cijfers van 2020 blijkt dat er nog graag naar de radio geluisterd wordt, maar waarom?

Gezelligheid staat centraal

Een van de voornaamste redenen waarom de radio populair blijft, is de gezelligheid dat de radio overbrengt. Doordat de radiodj’s op elkaar ingespeeld zijn en verschillende standpunten hebben, kan dit leiden tot een sterke discussie, waarbij de luisteraar mee kan denken. Daarnaast staan de dj’s ook altijd vooraan als het gaat om de slechtste grappen. Hiermee brengt de radio saamhorigheid; het voelt alsof je met vrienden in de kroeg zit. Zo voelen luisteraars zich minder alleen.

Het is actueel

De radio staat bekend om op de hoogte te blijven van het nieuws. Vaak wordt de radio beluisterd in de auto, waardoor de automobilist direct op de hoogte is van de huidige files. De live radio luisteren helpt de luisteraar zo snel mogelijk inzicht te geven in de verkeersdrukte op diverse locaties. Daarnaast wordt het nieuws gevolgd door discussies tussen de radiodj’s. Hierbij vormt ook de luisteraar onbewust zijn/haar eigen mening.

Het opent je ogen

Sinds de lancering van Spotify is de aanbevolen muziek afhankelijk van de luistergeschiedenis, waardoor de luisteraar in dezelfde muziekcirkel blijft. De luisteraar heeft vrijwel geen invloed op de muziek dat de radio afspeelt, waardoor de luisteraar kennismaakt met nieuwe genres, artiesten en nummers. De radio luisteren opent de ogen van de luisteraar om nieuwe hits te ontdekken en mogelijk een nieuwe weg in te slaan in de muziekwereld.

 

http://radio-luisteren.nl