Bedrijven streven naar een terugkomst van de klant. Om dit doel te verwezenlijken, zetten bedrijven alles op alles om de wensen van de klanten te vervullen. Een mooie omgeving, een fijne binnenkomst en een professionele uitstraling. Echter komen er in het bedrijvenwereldje ook regelmatig misvattingen voor rondom het gastvrij ontvangst. Zo zullen bedrijven te extreem zijn op diverse gebieden of richten bedrijven zich op het onnodige bij het ontvangst. Hieronder volgt de meest voorkomende misvatting rondom het ontvangst. ‘Een mooie receptiebalie draagt bij aan de Hospitality beleving’ Bij de Hospitality beleving wordt gekeken naar een totaalbeleving van de klant, waarbij de gradatie van hospitality afhankelijk is van de verwachtingen van de klant, of deze wensen vervuld worden en of er een aangename beleving is. Om dit doel te realiseren richten veel interieurarchitecten op het ontwerp van een receptiebalie. Echter zal de receptiebalie weinig invloed hebben op de Hospitality. Bij de receptiebalie wordt er vaak een afstand wordt gecreëerd tussen host en gast, waardoor de uitstraling weinig invloed heeft op de beleving van de gasten. Psychologisch gezien blijkt een barrière vragen op te roepen. Zo vragen gasten zich af of het bedrijf mogelijk iets te verbergen heeft. Ondanks dat een receptie-medewerker meerdere taken moet vervullen, zou het ontvangst van een niet gestoord moeten worden door inkomende telefoontjes of een urgent te beantwoorden e-mail. Oplossingen Echter blijken veel bedrijven zich al aan te passen. Zo vindt het moment van afrekenen vaak plaats aan de kassa met een kassameubel tussen beiden. Door de aanpassingen zal de medewerker, tijdens de overhandiging van het aangeschafte product, achter het kassameubel vandaan stappen om het tasje te overhandigen zonder tussenliggende barrière. Verder wordt er ook in hotellerie nagedacht over de barrière tussen gast en hostess. Zo wordt de incheckprocedure steeds vaker afgehandeld in de kamer van de gast. Digitale receptie Vele bedrijven worden, door de Arbowet, verplicht gesteld binnenlopende gasten te registreren in het systeem. Hierbij zal het ontvangst direct overgaan in een zakelijk gesprek, waarbij de gast zijn/haar gegevens achter moet laten. Om deze situatie te voorkomen, is de aanschaf van een digitale receptie ideaal. Hierbij kan de gast zich zelf aanmelden, waardoor de medewerkers zich kunnen richten op een gastvrij ontvangst, dankzij de virtuele receptie. |
http://economy.nl |